Letselschade door producten

Definitie

Het gaat hier om letselschade door een gebrekkig product, dat bij normaal gebruik schade heeft veroorzaakt.

Voorbeelden en oorzaken

Een shampoofabrikant brengt een nieuwe shampoo op de markt. U koopt deze shampoo bij uw drogist, maar na een aantal keer wassen krijgt u ernstige huiduitslag. U heeft het product normaal gebruikt. De schade kan dan worden gevorderd bij degene die het product op de markt heeft gebracht.

Aansprakelijkheid

Degene die een product op de markt brengt, is aansprakelijk als er door dat product schade ontstaat. Het kan daarbij gaan om de fabrikant, importeur, leverancier of een andere betrokken partij.

Het gaat bij productaansprakelijkheid niet over producten die niet goed werken of kapot zijn gegaan. Belangrijk is om te weten dat er sprake is van een afwijkende verjaringstermijn, namelijk 3 jaar. Dat betekent dat de producent binnen 3 jaar aansprakelijk gesteld moet worden.

Schadeposten en vergoedingen

Soms zijn er direct na het ongeval veel onkosten zoals de schade aan uw kleding, medische kosten, reiskosten of kosten voor het inschakelen van huishoudelijke hulp. Ook andere schadeposten direct na het ongeval of in de verdere toekomst kunnen een rol spelen. Soms ontstaan problemen op het werk.

Aanpak Hofmans Letselschade

Hofmans Letselschade zal voor u onderzoeken of er sprake is van een gebrekkig product en wie er aansprakelijk gesteld kan worden. Een product is gebrekkig als het niet voldoet aan de eigenschappen die u er van mag verwachten.

In het geval van de shampoofabrikant heeft Hofmans Letselschade onder meer Vera bijgestaan. Als gevolg van het gebrekkige produkt kreeg Vera haaruitval en kon ze haar werk als stewardess tijdelijk niet uitoefenen. Hierdoor liep ze haar onregelmatigheidstoeslagen mis. Hofmans Letselschade heeft de producent aansprakelijk gesteld en heeft onder andere kosten van een pruik en de gemiste toeslagen voor Vera kunnen verhalen.