De huidige drukte in ziekenhuizen leidt tot uitstel van reguliere zorg. Medische aansprakelijkheidsverzekeraars verwachten veel schadeclaims van gedupeerden. Het probleem is dat dit kan zorgen dat het huidig systeem daarmee nog meer onder druk komt te staan. In een recent artikel over medische missers in de Geldgids van de Consumentenbond komt ook Annemiek van Reenen-ten Kate aan het woord.

Excuses voor medische missers

“Ga eerst het gesprek aan met de dokter. Geef hem of haar de kans het uit te leggen”, adviseert Annemiek in het artikel. ‘Er zijn veel patiënten die meteen een arts aansprakelijk willen stellen, maar dat doe ik niet zomaar. Drie op de vier klanten verwijs ik terug naar de arts.’
Zij geeft aan dat slachtoffers meestal willen dat een zorgverlener excuses aanbiedt. En bovendien dat een ander niet overkomt wat zij hebben meegemaakt. “Geld komt op de laatste plaats.”

Zorgvuldige beoordeling noodzakelijk

Voordat een letselschadejurist van Hofmans Letselschade een zorgverlener, bijvoorbeeld een huisarts of een medisch specialist, aansprakelijk stelt namens een cliënt, wordt eerst een eerst gedegen onderzoek gedaan. Annemiek van Reenen-ten Kate zegt hierover in het artikel: ‘Ik vraag mijn klanten om een tijdlijn te maken. Hiermee breng je in kaart wat wanneer is gebeurd en door wie. Ook vraag ik alle verslagen op die deel uitmaken van het medisch dossier. Het operatie- en verpleegkundig verslag, de polikliniekstatus, röntgenfoto’s en ander beeldmateriaal. Alle componenten die van belang zijn voor een zorgvuldige beoordeling.’

Vragen over letsel door medische behandeling

In het artikel van de Geldgids leest u meer over hoe een schadeclaim tot stand komt na medisch falen. Bent u patiënt (geweest) bij een zorginstelling of een arts en heeft u als gevolg van een medische misser letselschade opgelopen? Neem dan contact met ons op.

Schadeclaims bij medische missers in coronatijd | Hofmans Letselschade